• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
نشست آموزشي-ملي "آموزه هاي زلزله بم

به مناسبت گراميداشت پنجم دي ماه روز ملي ايمني در برابر زلزله و کاهش بلاياي طبيعي نشست آموزشي -ملي آموزه هاي زلزله بم برگزار شد.

کد خبر: 120750 تاریخ انتشار: 1401/10/05
نمایش: 977
اخبار
به گزارش روابط عمومي شهرداري بروجن: به مناسبت گراميداشت پنجم ديماه سالروز حادثه دلخراش زلزله بم و روز ملي ايمني در برابر زلزله و کاهش بلاياي طبيعي رويداد تخصصي آموزشي-ملي " آموزه هاي  زلزله بم " با حضور سفيربم ،مديران استاني و شهرستاني و.. در محل سالن اجتماعات شهرداري بروجن به منظور استفاده از تجربيات و بهره گيري از آموزه هاي زلزله بم  و همچنين بررسي وضعيت  بافت فرسوده شهر بروجن  برگزار شد

شهردار بروجن در اين نشست با اشاره به حادثه تلخ زلزله بم  با بيان اينکه شهرستان بروجن داراي 6 شهر وشهربروجن مرکز شهرستان بروجن و دومين شهر بزرگ استان چهار محال و بختياري با جمعيتي بالغ بر 63 هزار نفرکه در مجاورت اولين گسل زاگرس قرار دارد .و جز مناطق زلزله خيز محسوب مي شود . هدف از برگزاري اين نشست را انتقال آموزه‌هاي زلزله بم با هدف ترويج فرهنگ نوسازي و مقاوم‌سازي ساخت و ساز شهري عنوان کرد.

 هندس قدرت آبادي عضو انجمن خيرين مدرسه ساز شهر بم در اين نشست اظهر داشت : زلزله بم تلنگري بود که به ما يادآور شود که غافل نشويم از اتفاقاتي که ممکن است بيفتد.فاجعه زلزله بم اينقدر وسيع بود که دل دنيا را به درد آورد  و ماموريت ما اين است به خاطر خوبيهايي که داشته ايد صميمانه تقدير کنيم و قدردان زحمات شما هستيم .زلزله بم که اتفاق افتاد تبعات خاص خودش ر ا داشت نه تنها بم را تکان داد بلکه تمام دنيا را تکان داد
قدرت آبادي  با اشاره به اينکه زلزله بم طلوعي شد براي باز بيني تمام آئين نامه هاي ساخت وساز افزود ،پس از زلزله بم تمام آئين نامه هاي ساختماني و نظام مهندسي بازبيني شد  وزلزله بم طلوعي شد براي باز بيني تمام آئين نامه هاي ساخت و ساز در دنيا  و به پيشنهاد تعدادي از دانشمندان زلزله شناس 5 دي به عنوان روز جهاني ايمني در برابر بلاياي طبيعي از جمله زلزله بم نامگذاري شد.
وي اضافه کرد ، شهرداران ،شهرسازان  و حتي خود مردم بايد اين را در ذهن داشته باشند که مسئوليت جان شهروندان در دست آنهاست و با توجه به اينکه کل ايران روي يک کمربند زلزله واقع شده است مي طلبد که هوشمندانه تمامي دستگاههاي ساخت و سازنده و خدماتي اين را به خاطر داشته باشند که با اين نگاه که چه مصيبتها مي تواند به دنبل داشته باشد
عضو انجمن خيرين مدرسه ساز شهر بم ، بازبيني آئين نامه هاي ساختماني  و نظام مهندسي ، بهسازي و مقاوم سازي بافت هاي فرسوده روستايي ،اهميت داده به بلاياي  طبيعي از جمله زلزله و تدوين برنامه هاي مدون براي پيشگيري از حوادث  را از دستاوردهاي زلزله 6 ريشتري در عمق 5 کيلومتر عنوان کرد.
 فرماندار شهرستان بروجن در اين  نشست گفت:جلسه ارزشمند است اين جلسه فرصتي است که تشريک مساعي کنيم اطلاعات را تبادل کنيم درس بگيريم  .همانطور که خداوند در سوره مائده ايه ي نازل مي کند بر قلب نازنين پيامبر (ص) هر کسي که جان يک انسان را نجات دهد مثل اين است که تمام بشريت را نجات داده است.
  فتاح کرمي با اشاره به بازديد هاي حضرت آيت الله خامنه اي (مدظله)که ازشهر  بم داشته اند اظهار کرد ،حضرت آقا در بازديدهايي که از بم داشته اند فرمودند  امثال شهر هاي مثل بم ساخته مي شوند ويراني شهرها ساخته مي شوند احيا مي شوند حتي بهتر و کاملتر از قبل اما چيزيکه به عنوان آسيب اجتماعي مي ماند مصائب ، معظل هاي اجتماعي روحي و رواني براي ساکنان آن باقي مي ماند.
کرمي فزود ؛آن چيزي که مهم بود اين حادثه که از نگاه خيلي ها مصيبت بود و تبديل شد به يک فرصت فرصتي براي ساختن بم، فرصتي براي ساختن بم هاي ديگر.در اين رويداد آموزشي ملي که قرار است آموزه هاي زلزله بم را واکاري کنيم بايد يک فرصتي شود که ما شاهد حوادث از اين قبيل نباشيم.
فرماندار شهرستان بروجن تصريح کرد ،يک سري از اين حوادث بلاياي طبيعي است که کشور ما هم جز کشورهايي است که چندين حادثه بلاياي طبيعي مي تواند اتفاق بيفتد و  يک نکته  هم را براي ما يادآوري مي کند که آمادگي در مقابل اين اتفاقات سطح آمادگي فميزان آمادگي دستگاههاي خدمات رسان بايد کفايت کند و مردم در شرايط ابتداي حادثه نياز به کمک دارند .
وي اضافه کرد، زلزله بم يک اتفاقي بود که نقطه عطفي در تاريخ مقاوم سازي مساکن شد. خانه هاي شهري و روستايي در کشور از حادثه بم درس گرفتند که يک جايي تلاش ها دستو ر العمل ها وآئين نامه هاي براي ايمني جان مردم دقت کافي را ندارند به همين دليل در اين چند دهه گذشته همه دست اندکاران قانون گذاران تلاش کردند يک سري از اين قوانين و مقررات را براي مقاوم سازي تدوين کردند ما هم افتخار داريم در شهرستان بروجن شهرستاني که تعدادي از شهرهاي آن بافت هاي فرسوده است از قوانين و تشويق هايي که ايجاد شده استفاده کنيم.
در کنار اين تسهيلات  و قوانين يک نکته خيلي مهم است و آن آگاه سازي و فرهنگ سازي است . آگاه سازي مردم در خصوص مقاوم سازي بافت هاي فرسوده شهري که نياز به تلاش دارد.
مديرکل دفتر امور شهري و شوراها استانداري در اين نشست گفت : پس از زلزله بم ،بازنگري قوانين و دستورالعمل ها انجام شد که منجر به هزينه ساخت در ساختمان ها شده است. اما در سياست هاي کلان چقدر به مقاوم سازي و بهسازي و موضوعات گسترده  پرداخته شد که به چه صورت عمل کنيم تا در يک بازه زماني کوتاه بتوانيم يک بخشي از بحران را نجات دهيم.
بهادر عبدالغني  افزود ، متاسفانه در زلزله بم ما با تخريب ساختمان هاي با اهميت بالا از جمله بيمارستان مدارس مراکز اورژانس و.. مواجه بوده ايم  در زلزله هايي که داراي قدرت بيشتري هستند  ما بايد براي برخي از ساختمان هاي با اهميت بيشتر  تدبير شود.
در پايان نشست از بافت هاي فرسوده شهر بروجن بازديد شد.
 
 

افزودن دیدگاه