• جمعه 14 اردیبهشت 1403
ميلاد امام حسن عسگري (ع)

سالروز ميلاد سراسر نور و سُرور حضرت امام حسن عسکري عليه السلام بر رهروان طريق معرفت مبارک باد.

کد خبر: 20543 تاریخ انتشار: 1400/08/23
نمایش: 1662
اخبار
آسمان، ديده بر زمين گشوده بود و مدينه، شبِ انتظارش را به دست صبح اميد مي‏‌سپرد که ناگاه در صبحدمي حيات‏بخش، آفرينش، تولدي دوباره يافت و يازدهمين روشنگرش را به هستي بخشيد.
آئينه حسن ايزدي آمده است
گنجينه علم احمدي آمده است
يک غنچه ز گلزار امام هادي
با عطر گل محمدي آمده است
حضرت امام ابو محمد حسن بن علي العسکري «عليه السلام» يازدهمين اختر نوراني آسمان ولايت و امامت و سيزدهمين گوهر درياى عصمت مي‌باشندان امام همام در ۸ ربيع الثاني سال ۲۳۱ هجرى قمري در مدينه منوره ديده به جهان گشود ودر سال ۲۵۴ پس از شهادت پدر بزرگوارشان، حضرت امام علي النقي الهادى «ع» به مقام شامخ امامت و پيشوايي شيعيان برگزيده شدندپدر گرامي ايشان حضرت امام علي النقي الهادي «ع» و مادرشان بانوي پارسا و شايسته حديثه است. اين بانوي بزرگوار، از زنان مؤمنه و نيکوکار بود که حضرت امام حسن عسکري «ع» در دامان پاک ايشان متولد شد و پرورش يافت. اين زن پرهيزگار، در سفر امام عسکري «ع» به سامراء همراه ايشان بوده ودر همان شهر از دنيا رحلت فرمودند.
 از آنجا که امام يازدهم «ع» همراه با پدر بزرگوارشان امام هادي «ع» به شهر سامراء پايتخت خلافت عبّاسي منتقل ودر ان جا در محله «عسکر» سکونت اجباري داشتند، «عسکري» ناميده شدندکنيه ايشان هم «ابو محمّد» و از القاب ان حضرت «سراج»؛ «زکى» و «خالص» است. ان حضرت و پدر و جدّ بزرگوار ايشان «ع» به خاطر ياد کرد و زنده نگه داشتن عظمت به دست آمده شيعه در زمان امام هشتم «ع» نيز به «اِبْنُ الرِّضا» «فرزند امام علي بن موسي الرضا عليه السلام» ملقب و شهرت يافته بودند.  ضمناً «نرجس خاتون» نيز همسر گرامي ان حضرت «ع» و مادر محترم حضرت صاحب العصر مهدي موعود «عج» مي‌باشند.
 
 

افزودن دیدگاه