• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
اطلاعيه واحد فضاي سبز شهرداري

واحد فضاي سبز شهرداري بروجن در اطلاعيه اي به مشروح هرس نمودن درختان سطح شهر در فصل پاييز پرداخت.

کد خبر: 408 تاریخ انتشار: 1399/08/14
نمایش: 15250
اخبار
گونه هاي درختي غالب منطقه بروجن درختان نارون ، زبان گنجشک ،اقاقيا، افرا و توت کاکوزا و ...مي باشد که هر کدام شرايطي خاص براي هرس دارند وهرس سنگين بر روي همه درختان شهر انجام نمي گردد.
اطلاعيه واحد فضاي سبز شهرداري بروجن در خصوص هرس درختان سطح شهر در فصل پاييز
بسمه تعالي
 
هرس درختان به دو صورت باغباني و گياه پزشکي انجام مي شود، که هرس باغات در درختان (مثمر)براي فرم دهي ,افزايش محصول و بهبود وضعيت گياه بوده و بر اساس اصول باغباني است و هرسي كه براي درختان در سطح شهر (غير مثمر)در فصل پاييز انجام مي گردد هرس گياه پزشكي است  که به منظور حذف شاخه هاي آفت زده ،خشک شده  و سبک کردن شاخه هاي درختان جهت تحمل وزن ناشي از برف احتمالي وهمچنين جريان بهتر هوا در ميان شاخه  و برگ ها و رسيدن نورکافي به آنها، در شرايط ويژه ،آن هم با دستورالعمل خاصي که براي هر نوع درخت وجود دارد انجام مي شود .
 
در مواردي که درختان دچار مشکلاتي از قبيل حمله ي آفات، بيماري ها و يا مشکلاتي از قبيل شکستن شاخه و غيره  مي شوند براساس اصول گياه پزشکي بايد درخت را بيش از حد هرسي كه در باغباني توصيه مي شود انجام داد  تا منابع آلودگي از بين برود.
 
لذا  درختاني  که در قسمتي از مسيرهابه علت پيشرف آفات و بيماريهايي (که در ادامه ذکر خواهد شد) بسيار آلوده هستند و يا درحال پيشروي بايد سر برداري شوند. ودرصورت عدم  برگشت سلامتي آن درختان  ، حذف و مجدداً واكاري شوند .
 
گونه هاي درختي غالب منطقه بروجن درختان نارون  ، زبان گنجشک ،اقاقيا، افرا و توت کاکوزا و ...مي باشد که هر کدام شرايطي خاص  براي هرس دارند وهرس سنگين بر روي همه درختان شهر انجام نمي گردد.
 
از جمله مهمترين اين  آفات با سمپاشي  که سالانه درسطح شهر انجام ميگيرد قابل کنترل نبوده که مي توان به سوسك پوستخوار نارون اشاره نمود که با تغذيه بين بافت چوبي و آبكش باعث قطع آوندها شده و جريان مواد غذايي به درخت قطع مي گردد و يا شپشك واوي زبان گنجشك كه با نفوذ بر روي شاخه ها و تنه درخت با استفاده از شيره نباتي مانع از رشد تنه درخت گرديده است و تنها با انجام عمليات هرس سنگين و سربرداري مي توان از خشك شدن درخت جلوگيري كرد که اين عمليات باعث جوان سازي و جريان شيره نباتي داخل آوندها با فشار بيشتري شده و لاروهاي سوسك پوستخوار را خفه كرده و همچنين در درخت زبان گنجشك باعث قوي تر شدن و رشد بهتر آنها خواهد شد.
 
ضمن تشکر از شهروندان محترم در جهت همکاري و همراهي با گروههاي هرس در سطح شهر اعلام ميدارد  نگران ميزان هرس نباشند و با مشاهده هرگونه تخلف در هرس ، قطع و كف بري توسط افرادي غير از كاركنان شهرداري با سامانه 137 تماس گرفته و اطلاع رساني نمايند.
 
 
 
 
 

افزودن دیدگاه