• شنبه 15 اردیبهشت 1403
مشروح سخنان شهردار بروجن در خطبه هاي نماز جمعه 15 اسفندماه 99(روز درخت کاري)+تصاوير

شهردار بروجن به مناسبت روز درخت کاري در سخنراني بعد از نماز عصر15 اسفندماه گزارشي از فعاليت هاي فضاي سبز شهري ارائه کرد.

کد خبر: 463 تاریخ انتشار: 1399/12/16
نمایش: 3075
اخبار
شهردار بروجن : سرانه فضاي سبز عمومي شهر بروجن در مجموع 17.5 متر مربع ميباشد و ميزان فضاي سبز پارکها 9 متر مربع هست که نسبه با سرانه مورد نظر در کشورهاي پيشرفته که معادل 25 متر مربع است ميزان قابل قبولي ميباشد
شهردار بروجن به مناسبت روز درخت کاري در سخنراني بعد نماز عصر 15  اسفندماه  گزارشي از فعاليت هاي شهرداري در خصوص فضاي سبز شهري ارائه نمود.
به گزارش روابط عمومي شهرداري وشوراي اسلامي بروجن: مشروح سخنان شهردار بروجن به اين شرح است:
 بسم الله الرحمن الرحيم
عرض سلام و ادب به محضر نمازگزاران عزيز و همشهريان محترم بروجن، در ابتداي عرايضم هفته منابع طبيعي و روز درختکاري  را خدمت شما عزيزان تبريک و تهنيت عرض مي کنم .
از 15 اسفند ماه تا22 اسفند به نام هفته درختکاري و منابع طبيعي قرارداده شده است  به همين مناسبت برخورد وظيفه دانستم که گزارش ازفعاليتهاي فضاي سبز شهري به خدمت مردم عزيز و شريف ارائه دهم و از دفتر امام جمعه محترم علي الخصوص شخص امام جمعه عزيز که واقعا انساني دلسوز و بي تکلف، و دانشمند هستند تشکر مي کنم که اين وقت را در اختيار گذاشتند تا از اين تريبون مقدس در خدمت مردم عزيز باشيم.
ميزان بارش سال زراعي بروجن در سال 99به ميزان 86 ميليمتر است
همه مي‌دانيم که کشور ما ايران روي کمربند گرم و خشک قرار گرفته است  و شهر بروجن در قسمت شرق استان قرار گرفته و ميزان بارش در سال زراعي جاري به ميزان86 ميليمتر که نسبت با مدت مشابه در سال گذشته 8 درصد کاهش و نسبت به ميانگين بلند مدت 43 درصد کاهش دارد . که به موجب اين موضوع و بر همين اساس نمي‌توان به هر شيوه‌اي به اجراي فضاي سبز پرداخت بلکه در طراحي فضاهاي سبز در هر اندازه و هر مکاني که باشد بايد اين  فاکتور مهم را مد نظر قرار داد
آب اصلي‌ترين منبع مصرفي در فضاهاي سبز است و بدون آن هرگز نمي‌توان به يک نتيجه درست و دلخواه رسيد. در خانه‌ها و آپارتمان شهري که مقياس فضاي سبز کوچک و در حد و اندازه حياط است شايد اهميت مصرف آب چندان به چشم نيايد اما در سطح شهر که فضاي سبز مساحت‌هايي تا چند هزار متر را پوشش خواهند داد کنترل و مديريت مصرف آب بسيار مهم خواهد بود. انتخاب گياهان مقاوم در برابر آب و هواي خشک، تعبيه سيستم‌هايي به منظور ذخيره آب باران، اجراي زهکشي مناسب خاک در فضاي سبز و آبياري در بازه زماني مناسب از جمله اقداماتي هستند که مي‌توان در جهت استفاده بهينه از اين منبع مهم صورت داد.
جايگزيني گونه هاي مقاوم به کم آبي در چند سال اخير در دستور کار فضاي سبز شهرداري بروجن
در چند سال اخير شهرداري اقدام به جايگزيني گونه هاي مقاوم به کم آبي نموده است و با جايگزين نمودن اين گونه ها قطعا علاوه بر صرفه جوئي در مصرف آب در زيبائي و تنوع فضاي سبز هم موثر است.
اين اقدام ابتدا در سطح پارکهاي جنگلي به منظور احياي فضاي سبز جنگلي و در مجموع افزايش سرانه فضاي سبز نقش دارد. در همين راستا شهرداري در سال گذشته قسمتي از پارک جنگي واقع در پارک ملت را با گونه ي توت کاکوزا احيا نمود و در سال جاري ادامه آن نيز در دستور کارمي باشد..
در پارک جنگلي طوس سال گذشته حدود نيم هکتار از قسمتهاي بدون پوشش احيا و درسال جاري نيز قسمتي از ان محل گود زني و اماده کاشت شده،و در پارک جنگلي چهارصد دستگاه هم حدود 1 هکتار گود زني و اماده کاشت مي باشد.
از جمله اقدمات فضاي سبز شهرداري احداث فضاي سبز درقطعه هاي جديد آرامستان است.
استفاده از پساب و احيا فضاهاي سبز در سطح شهر
در سال جاري قطعا با توجه به ميزان کم بارشها برنامه ريزي شهرداري از استفاده از پساب واحيا فضا هاي سبز و گلکاري به ميزان 1 هکتار د رسطح شهر مي باشد.
فضاي سبز بلوار شهدا قسمتي از آن چمن کاري و قسمتي ديگر  بااستفاده از گونه هاي مقاوم بوته اي احيا شده است.
احياي فضاي سبز ميدان نبوت ،هرس درختان سطح شهر10 به تعداد هزار اصله،توليد گل فصل به ميزان 45000 جعبه در دو مرحله(بهاره . تابستانه)، توليد انواع درختچه هاي زينتي و قلمه گيري در نهالستان از اقدامات انجام شده درسال جاري مي باشد.
 در مجموع سرانه فضاي سبز عمومي شهر بروجن 17.5 متر مربع ميباشد و ميزان فضاي سبز پارکها 9 متر مربع هست که نسبه با سرانه مورد نظر در کشورهاي پيشرفته که معادل 25 متر مربع است ميزان قابل قبولي ميباشد.
به ميزان 98 درصد اب فضاي سبز از اب شرب منطقه جداسازي شده است و فقط منبع اب مصرفي فضاي سبز از اب چاههاي در اختيار شهردراي ميباشدکه از اين ميزان 21 درصد به صورت ابياري تحت فشار (ابياري قطره اي و باراني در حال انجام است .
در پايان از مردم محترم درخواست ميشود نسبت به کاشت نهال و نيز ابياري درختان روبروي منازل  و مغازه هاي خود با شهرداري همکاري لازم را داشته باشند.
 
 
 
  
 
 

 
 
 

افزودن دیدگاه